Op het strand van Zoutelande is de Toyota Hilux onmisbaar gereedschap voor Strandwacht Zoutelande. De pick-ups maken soms letterlijk het verschil. Nog belangrijker: de auto’s maken zonder klagen hun kilometers door het losse zand, vaak in lage gearing. Benieuwd naar de avonturen van Strandwacht Zoutelande? We spraken met diverse teamleden. Kleine waarschuwing: mogelijk wil je na het lezen van dit artikel solliciteren bij de Strandwacht.
In lage gearing
Ben Kemper is teamleider bij de Stichting Strandexploitatie Veere, die tussen Neeltje Jans en Vlissingen een kuststrook van zo’n 35 kilometer beheert en bewaakt. Tijdens de soms intensieve werkzaamheden is de Toyota Hilux onmisbaar gereedschap. Strandexploitatie Veere heeft er 12 in gebruik, verdeeld over diverse strandwachtposten. Volgens Ben zijn het ultieme ‘werkbeesten’. Hij wijst naar het oudste exemplaar, gebouwd in 2010. “Die auto heeft een kilometerstand van 119.341. Van die kilometers heeft hij er tenminste 65 of 70.000 in lage gearing gereden. Meestal door mul zand, vaak nog flink beladen en soms in situaties waarin we het verschil moeten maken.”
Serieuze taak
Het bewaken van een strand is een zeer serieuze taak. De werkzaamheden hebben ook betrekking op pleisters plakken en verdwaalde kinderen terug naar hun ouders brengen, maar op post Zoutelande weten ze als geen ander dat het zomaar mis kan gaan op het strand. Elke situatie aan het strand kan snel escaleren. Collega Xander zegt: “Snijwonden, botbreuken, dat gebeurt regelmatig. Soms zijn er ook reanimaties op het strand. Wij moeten het slachtoffer van het strand halen of de ambulancebroeders naar het slachtoffer brengen, liefst zo snel mogelijk. Op zulke momenten moet je op je voertuig kunnen vertrouwen.”
Onderhoud
Directeur-bestuurder Bas-Jan Spuijbroek, zegt: “Van ons wordt verwacht dat we zorgvuldig met overheidsgeld omgaan en als ik zie wat onze auto’s voor de kiezen krijgen, dan vallen de onderhoudskosten enorm mee.” De auto’s krijgen één keer per jaar een grote beurt waarin alles wat (bijna) versleten is wordt meegepakt. “Daar hebben ze meestal voldoende aan”, zegt Spuijbroek. “Wel sneuvelen er met enige regelmaat deuren, omdat een storm de scharnieren vervormt. Ook roest komt voor, ondanks dat onze auto’s bijna letterlijk zwemmen in tectyl. We werken hier gewoon in de meest corrosieve omgeving van Nederland. Welkom aan de Zeeuwse kust!
Werkplezier
Hoofdstrandwacht Thomas Langeler gaat mede door de Hilux elke dag met plezier naar zijn werk. “Als ik in de ochtend mijn rondje maak, met het raam open, terwijl de meeuwen voorbijvliegen, dan realiseer ik me wel dat ik op een unieke plek werk. Da’s echt genieten.” Volgens Thomas zijn strandwachten niet alleen levensredders en bewakers van de veiligheid, ze moeten ook bovengemiddeld goed kunnen rijden. Thomas: “Al onze strandwachten krijgen een 4x4-training, voor de veiligheid en voor het behoud van onze voertuigen. Rijden op het strand is namelijk echt een vak apart.”
Bodemvrijheid en bandenspanning
Thomas weet duidelijk van wanten als het over rijkunsten gaat. “Je moet gevoel hebben voor je auto, langzaam rijden en zorgen dat je in beweging blijft. Je moet dus ook het zand kunnen lezen, kunnen zien hoe diep de sporen zijn en hoe mul het zand is. Bodemvrijheid en bandenspanning zijn de belangrijkste factoren. Meestal rijden we met een bandenspanning van tussen de 0,9 en 1,5 bar. Als de bandenspanning niet goed is, dan voel je meteen dat de auto het niet naar z’n zin heeft.”
Kracht en koppel in overvloed
Thomas is vooral te spreken over de kracht en het koppel van de motor in de Toyota Hilux. “Veel koppel betekent dat je niet veel hoeft te schakelen. Dat vindt elke strandwacht prettig, want we rijden allemaal op blote voeten”, lacht Thomas. De hoofdstrandwacht is daarnaast ook te spreken over de achterportieren die in tegenovergestelde richting van de voorportieren openen. “Daardoor kun je veel kwijt achter de stoelen en kun je er gemakkelijk bij. We nemen veel mee: verbanddozen, vuilniszakken, bezems, verrekijkers, reddingsplanken. Dan is dat extra deurtje echt ideaal!”
Wat brengt de toekomst?
Ook Bas-Jan en Ben zijn verknocht aan de Hilux, maar ze kijken ook naar de toekomst. “Zolang onze auto’s door de apk komen, blijven ze in dienst. De nieuwere exemplaren blijven op het strand, als ons visitekaartje. De oudere beestjes krijgen ‘kantoordienst’. We kunnen voorlopig nog jaren vooruit met onze Hilux-modellen. Ze zijn beresterk en oerbetrouwbaar. Daarom hopen we dat Toyota heel snel een Hilux op waterstof uitbrengt. Als die morgen in de showroom staat, gaan wij ’m overmorgen aanschaffen. Een Hilux op waterstof die werkt bij het water, dat zou toch de ultieme combinatie zijn?”